OK
مديريت زمان

مديريت زمان   : زمان تنها منبعي است که به تمام انسانها به شکل مساوي داده  مي شود ، اما استفاده از آن سرنوشت زندگي شخصي و حرفه اي همه ي انسان ها دقيقا به  نحوه ي استفاده از اين منبع بي نظير متاثر مي شود  .
"موفقيت در مديريت زمان  وابسته به تشخيص کارهاي مهم است  "
و مديريت زمان يکي از مهمترين مهارتهايي که  نقش کليدي در موفقيت دارد  .

   راههاي کسب موفقيت در مديريت صحيح زمان:

- از کارهاي غير مهم صرف نظر کنيم  ........................... - کارها را اولويت بندي کنيم

- راهزنان وقت را بشناسيم...........................................- راههاي ايجاد وقت را ياد بگيريم

 راهزنان وقت عبارتند از:

-        صحبتهاي کم اهميت................................         -  مطالعه مطالب کم اهميت و غيرضروري

-        تلفنهاي غير ضروري................................          - نداشتن انضباط کاري

-        سستي و بي ارادگي در تصميم گيري............     -  ناتواني " نه " گفتن به خواسته هاي نابجا

-        نداشتن تمرکز حواس......................                  -   عادت امروز و فردا کردن

-        قبول و يا تحميل بيش از حد مسئوليت و کار.........  -  عدم برنامه ريزي مناسب

 راههاي ايجاد وقت عبارتند از:

 -        زنده کردن وقت مرده........................                  -  انجام کارها به طور همزمان

-        تنظيم کردن وقت خواب........................             -  عقب انداختن کارهاي غير مهم

-        " نه " گفتن به درخواستهاي غير مهم

 دلايل عدم استفاده از مديريت زمان:

عدم شناخت مديريت زمان.................... علاقه به کار در شرايط بحران و تنگي وقت

سستي و تنبلي به دليل عدم وجود هدف و انگيزش لازم براي برنامه ريزي موثر

 مزاياي استفاده از مديريت زمان:

- با مديريت زمان تعيين مي کنيد که کدام يک از کارهايي که انجام مي دهيد مهمتر است اين عمل کمک مي کند به برخي از فعاليتها اولويت زيادي داده و برخي از فعايتها را حذف کنيد

- مديريت زمان کمک مي کند که از طريق حذف مزاحمتها و فعاليتهاي غير ضروري مدت زماني را که واقعاً کار مي کنيم افزايش دهيم

- مديريت زمان موجب کاهش استرس شده و همين امر موجب بهبود سلامت روحي و جسمي مي شود

 چگونه از وقت خود بيشترين بهره را ببريم؟

-        هرچه هدفها شفاف تر باشد، کارايي در رسيدن به آنها بيشتر مي شود

-        اولويتهاي حقيقي خود را در زندگي و کار تعيين کنيد

-        برنامه ريزي کنيد: هر دقيقه برنامه ريزي برابر با10 دقيقه صرفه جويي در انجام کار است

-        قبل از شروع کار، مقدمات آن را فراهم کنيد

-        تمرين مرتب مهارتها باعث کاهش زمان انجام کار و افزايش کارايي مي شود

-        استعدادهاي منحصر به فرد خود را تقويت کنيد

-   خود را تحت فشار قرار دهيد تا کارهاي بيشتر و بهتري را در مدت زمان کمتر انجام دهيد و بدين ترتيب به شخصي کارآمد تبديل خواهيد شد

-        همواره فردي خوشبين و سازنده باشيد

   نکاتي پيرامون مديريت موفق زمان:

-        براي برنامه ريزي ، زمان بگذاريد..........................-  اهداف رامشخص ساخته و مکتوب کنيد

-        اولويتها رامشخص کنيد.................................-  تهيه برنامه زماني انجام کارهاي اولويت دار

-        بر اهداف تاکيد کنيد نه بر فعاليتها

-        هر روز حداقل يک هدف عمده را براي خود قائل شده و بکوشيد تا آن را محقق سازيد

-        هر روز وقت خود راچنان زمان بندي کنيد که ابتدا مهمترين کارها راانجام دهيد

-        اطمينان حاصل کنيد که اولين ساعت روز کاري شما سودمند باشد

-        هرگاه شروع به انجام کاري کرديد سعي کنيد بدون وقفه آن را به پايان رسانيد

-        ما بين فعاليتها براي خود وقت استراحت نيز در نظر بگيريد

-        به خود و اولويت بندي که انجام داده ايد اعتماد داشته باشيد

-   به هيچ فردي اجازه ندهيد وقت شمارا تلف کرده و براي خود مصروف کند و بياموزيد درصورت لزوم با صراحت" نه" بگوييد

-        از تمام لحظات زندگي خود به نحو احسن استفاده کرده و در انتظار رويدادهاي خوشايند در زندگي باشيد

-        هنگام نياز از فرد آگاهي راهنمايي بخواهيد

-        هدر دهنده هاي وقت را به حداقل برسانيد

 کلام آخر : دستيابي به موفقيت در زندگي منوط به اجراي اصل " حذف و انتخاب " است ، انتخاب بين اعمال با ارزش و فعاليتهاي بي ارزش . طبق قانون 80/20 سعي کنيد از 20% زمان خود براي انجام 80% کارهايتان استفاده کنيد.


1395/11/23
Bookmark and Share نظر شماره مقاله :51 تعداد بازديد :349
azaranweb
Copyright © 2014 FRWO.IR Allright Reserved Powered By AzaranWeb